Avrupa Birliği (AB), hem dünya hem de Türkiye için önemli bir pazar konumunda bulunuyor. 448 milyonluk nüfusu, 33.928 dolarlık kişi başı geliri ve 15,1 trilyon dolarlık Gayri Safi Yurtiçi Hasılası (GSYH) ile dünyanın en büyük ikinci ekonomisi olmayı sürdürüyor. AB, dünya mal ihracatında %15,2, ithalatında ise %14,7 pay alarak öne çıkıyor. Türkiye’nin AB’ye olan ihracatı, toplam ihracatın %40,6’sını oluşturuyor. 2022’de Türkiye’nin AB ile olan ticaretinde ihracatın ithalatı karşılama oranı %110,5 olarak kaydedildi.
2023 yılı verilerine göre, AB dışına yapılan kültürel mal ihracatında mücevherat %57,8 payla başı çekti. Türkiye’nin kültürel ihracatında mücevheratın payı %92,1 gibi yüksek bir oranı bulurken, ithalatın %87,7’si de yine bu sektörden geldi. Türkiye’nin kültürel ihracatta mücevherat dışında diğer kategorilerde oldukça düşük bir paya sahip olduğu gözlemleniyor. Almanya gibi ülkelerde daha dengeli bir dağılım görülse de Türkiye’nin dış ticaret fazlası büyük oranda mücevherata dayanıyor.
2023 yılında Türkiye’nin AB ile ticaretine ilişkin TCMB analizinde, AB’ye yapılan ihracatın zayıf seyrinin AB milli gelirinin salgın öncesi seviyelerin altında kalmasıyla açıklanabileceği belirtiliyor. Ancak, uluslararası kurumların tahminleri doğrultusunda AB’nin milli gelir büyümesinin ve ithalat oranlarının artmasıyla Türkiye’nin AB’ye ihracatının da olumlu bir seyir izlemesi bekleniyor.